Herschrijven van offertes
De toon in een offerte is het belangrijkst. Hoe komt de inhoud over bij diegene die hem ontvangt? Staat er een standaard verkooppraatje of krijgt hij het idee dat de offerte voor hem is geschreven? Is de boodschap krachtig, helder maar niet te langdradig? Staan er in de tekst veel vaktermen, die logisch zijn voor de schrijver (want dagelijks jargon) of worden die gecombineerd met een uitleg voor de lezer?
Bij het herschrijven, het redigeren van een offerte let ik daarnaast o.a. op:
- Pakkende en relevante verkooppunten die duidelijk naar voren komen en de tekst eromheen versterken;
- Overbodige tekstgedeeltes die afleiden van de daadwerkelijke boodschap. Ik schrap onnodige herhalingen, te lange zinnen of te veel uitweidingen;
- Woorden die te vaak voorkomen. Bij te veel repeterend taalgebruik zoek ik passende synoniemen;
- Te veel lijdende, inactieve zinnen;
- Gedeeltes van alinea’s die niet goed bij elkaar passen.
Na het herschrijven past de toon van offerte wel duidelijk bij die van de organisatie of dienstverlening. En is het verkrijgen van de opdracht een stuk dichterbij…